nasz profil facebook

  PROGRAM REALIZACJI DORADZTWA ZAWODOWEGOdrawing pin 147814 960 720drawing pin 147814 960 720

 

 szkolalogo

PROGRAM REALIZACJI DORADZTWA ZAWODOWEGO

w Zespole Szkół Sportowych im. Polskich Olimpijczyków w Dąbrowie Górniczej

rok szkolny 2024/2025

  • Szkoła Podstawowa nr 33 z Oddziałami Sportowymi w Dąbrowie Górniczej
  • Liceum Ogolnokształcące Sportowe w Dąbrowie Górniczej

 

Program stanowi realizacje jednolitej, uwzględniającej etapy rozwojowe uczestników, systemowej koncepcji orientacji zawodowej, rozumianej jako ogół działań o charakterze wychowawczym, podejmowanych przez nauczycieli i rodziców, ukierunkowanych na zbliżanie dzieci i młodzieży do środowiska pracy. Program orientacji zawodowej uwzględnia możliwości psychofizyczne dzieci w każdym wieku i uwzględnienia etapy rozwojowe dzieci w procesie przygotowania ich do planowania kariery edukacyjno-zawodowej. Planowane działania na rzecz kształtowania preorientacji zawodowej biorą pod uwagę zróżnicowanie zdolności i zainteresowania dzieci. Zgodnie z modułową strukturą programu na każdym etapie nauki realizowane są cele ze wszystkich czterech wskazanych obszarów:

  • Poznawanie własnych zasobów;
  • Świat zawodów i rynek pracy;
  • Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie;
  • Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych.

Działania związane z doradztwem zawodowym są planowane na poziomie szkoły w ramach wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego (WSDZ) i realizowane są przez całą kadrę pedagogiczną pod kierunkiem doradcy zawodowego.

Nauczyciele realizujący działania związane z orientacją zawodową przy realizowanym przez siebie temacie zapisują znak D.Z.

 W programie uwzględniono cztery obszary celów szczegółowych – jednolitych z obszarami wszystkich programów – które wyznaczają treści programowe orientacji zawodowej:

  1. Poznawanie własnych zasobów, m.in.: zainteresowań, zdolności i uzdolnień, mocnych i słabych stron jako potencjalnych obszarów do rozwoju, ograniczeń, kompetencji (wiedzy, umiejętności i postaw), wartości, predyspozycji zawodowych, stanu zdrowia.
  2. Świat zawodów i rynek pracy, m.in.: poznawanie zawodów, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o zawodach i rynku pracy, umiejętność poruszania się po nim, poszukiwanie i utrzymanie pracy.
  3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie, m.in.: znajomość systemu edukacji i innych form uczenia się, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o formach i placówkach kształcenia, uczenie się przez całe życie.
  4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych, m.in.: planowanie ścieżki edukacyjnej i zawodowej z przygotowaniem do zdobywania doświadczenia zawodowego oraz refleksji nad nim, podejmowanie i zmiany decyzji dotyczących edukacji i pracy, korzystanie z całożyciowego poradnictwa kariery.

Efektywność realizacji wyznaczonych celów warunkowana jest pozyskaniem do współpracy rodziców uczniów. Wsparcie ze strony rodziców poprzedzone zaznajomieniem ich z ideą preorientacji zawodowej wzmocni działania w tym obszarze, a przede wszystkim utrwali kształtowane postawy oraz samodzielność i poczucie sprawstwa u dzieci. Spotkania z rodzicami posłużą poszerzaniu świadomości w zakresie zadań i możliwości rozwojowych ich dzieci. Pozyskanie rodziców do współpracy w obszarze preorientacji zawodowej, gwarantuje możliwość szerszej współpracy ze środowiskiem lokalnym, np. spotkania z przedstawicielami różnych zawodów, organizacja wycieczek do zakładów pracy czy organizacja spotkań z pasjonatami. W realizacje programu orientacji zawodowej włącza się otoczenie społeczno-gospodarcze, przedstawicieli instytucji zajmujących się doradztwem zawodowym – zwłaszcza specjalistów z poradni psychologiczno-pedagogicznych, bibliotekę, przedstawicieli zakładów pracy i pracodawców oraz innych instytucji edukacyjnych oraz instytucji działających na rynku pracy. Szczegółowe ramy tej współpracy opisane zostały w przykładowych scenariuszach spotkań z rodzicami dostępnych na stronie https://doradztwo.ore.edu.pl/programy-i-wsdz/.

 

Zajęcia w ramach orientacji zawodowej prowadzone są z wykorzystaniem metod aktywizujących, dobieranych z uwzględnieniem m.in.: wieku uczestników zajęć oraz celów, jakie maja być osiągnięte. Metody aktywizujące sprzyjają rozbudzeniu wyobraźni uczących się, podwyższają poziom ich aktywności, samodzielnego myślenia i działania, przyczyniają się do zwiększenia motywacji do uczenia się. W trakcie zajęć uczeń planuje, podejmuje działania, decyduje, argumentuje itp. Proaktywna postawa uczniów wzmacniana jest poprzez: wycieczki tematyczne (w tym do zakładów pracy), projekty edukacyjne, wydarzenia (np. Targi Pracy i Edukacji). W ten sposób poprzez realizacje długofalowego procesu możliwe będzie osiągniecie finalnego efektu doradztwa zawodowego w systemie oświaty, tj. przygotowanie uczniów do świadomego podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych.

Działania realizowane w ramach orientacji zawodowej powinny wspierać eliminowanie stereotypów dotyczących ról społecznych i zawodowych.

 

Lp.

Zadanie

Realizator

Termin

Uwagi

1.

Przygotowanie i zapoznanie rady pedagogicznej z Programem WSDZ na rok szkolny 2024/2025

zespół DZDZ, doradca zawodowy

wrzesień

 

2.

Współpraca nauczycieli ze specjalistami

nauczyciele

pedagog

cały rok szkolny

psycholog, pedagog, doradca zawodowy z PPP.

3.

Współpraca z instytucjami wspierającymi WSDZ

doradca zawodowy, nauczyciele specjaliści

cały rok szkolny

PPP,

Dąbrowski Zespół Doradztwa Zawodowego

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Dąbrowie Górniczej

4.

Realizacja tematyki z zakresu doradztwa zawodowego na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, oraz na zajęciach z zakresu doradztwa zawodowego (przeprowadzenie lekcji przedmiotowych, godzin wychowawczych i zajęć z przedmiotu doradztwo zawodowe).

nauczyciele przedmiotowi

nauczyciele wychowawcy

nauczyciel przedmiotu

cały rok szkolny

realizacja zgodnie z przedstawionymi powyżej Treściami programowymi z zakresu doradztwa zawodowego dla danej klasy.

5.

Organizacja spotkań ze szkołami prowadzącymi kształcenie zawodowe

wychowawcy klas

nauczyciele przedmiotowi

doradca zawodowy

cały rok szkolny

 Udział w targach szkół, dniach otwartych, warsztatach organizowanych przez szkoły

6.

Diagnozowanie mocnych stron, uzdolnień, potrzeb i predyspozycji uczniów

nauczyciele specjaliści, doradca zawodowy

cały rok szkolny

 Konsultacje indywidualne

7.

Udział w spotkaniach organizowanych przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną

koordynator PPP

wg potrzeb

dla nauczycieli, wychowawców, rodziców

8.

Poszerzenie wiedzy w zakresie doradztwa zawodowego

Doradca zawodowy DZDZ

zainteresowani nauczyciele

zgodnie z planem spotkań

udział w konferencjach, szkoleniach.

9.

Organizowanie porad, konsultacji dla uczniów, rodziców, nauczycieli

Doradca zawodowy DZDZ

cały rok szkolny

zgodnie z potrzebami.

10.

Rozwijanie aktywności uczniów w ramach Samorządu Uczniowskiego

opiekun Samorządu Uczniowskiego

cały rok szkolny

wspomaganie przeprowadzania zajęć, zapraszania rodziców na spotkania, inne inicjatywy, (idea wolontariatu, drobnych prac, itp.).

11.

Organizacja szkolnych konkursów/ udział w konkursach,

Doradca zawodowy

nauczyciele wychowawcy

wg potrzeb

 

12.

Psychoedukacja rodziców w obszarze doradztwa zawodowego

PPP

 

zgodnie z potrzebami.

13.

Działania ewaluacyjne

zespół DZDZ

doradca zawodowy

czerwiec

pozyskanie i opracowanie danych do ewaluacji programu, pozyskanych z indywidualnych rozmów, prac uczniów, wywiadów, sprawozdań, obserwacji.

  • poradnictwo,
  • pogadanki, prelekcje,
  • indywidualne rozmowy,
  • prezentacje,
  • metody aktywizujące – warsztaty, dramy - inscenizacje, odgrywanie ról, burza mózgów, dyskusja,
  • gry i zabawy interakcyjne,
  • testowe – kwestionariusze, ankiety,
  • metody audiowizualne –filmy, prezentacje multimedialne,
  • metody plastyczne – plakaty, plany, schematy,
  • wycieczki i wyjścia.
  • porady indywidualne,
  • poradnictwo grupowe,
  • spotkania z przedstawicielami różnych zawodów,
  • wyjścia do placówek współpracujących ze szkołą,
  • warsztaty grupowe,
  • tablica informacyjna,
  • informatory, broszury,
  • informacje o zawodach,
  • współpraca z instytucjami zewnętrznymi,
  • konkursy,
  • nowoczesne środki przekazu informacji - nowe technologie, Internet,

Realizacja zadań wynikających z programu obejmuje ogół działań zaangażowanych podmiotów: specjalistów, wychowawców, nauczycieli, uczniów, rodziców i instytucji zewnętrznych. Zakres działań poszczególnych osób zaangażowanych w proces doradczy wynika z kompetencji, profilu wykształcenia, omawianych treści oraz podstawy programowej.

Przewidywane rezultaty i efekty kształcenia


Oczekuje się uzyskania następujących efektów:

  • uczeń zna swoje mocne strony,
  • uczeń zna swoje zainteresowania,
  • uczeń potrafi określić, czym zajmują się osoby pracujące w różnych zawodach,
  • uczeń potrafi określić, w jaki sposób można zdobyć konkretne zawody,
  • uczeń ma pozytywną postawę wobec aktywności zawodowej, uznaje ją za ważną,
  • uczeń wie, jakie cechy charakteru sprzyjają podjęciu aktywności zawodowej,
  • trafny, przemyślany wybór szkoły.

W zakresie wiedzy uczeń:


  • posługuje się pojęciami związanymi z tematyką rynku pracy, kwalifikacji zawodowych;
  • identyfikuje swoje możliwości psychofizyczne i predyspozycje zawodowe;
  • wyjaśnia zależności pomiędzy zainteresowaniami a wyborem zawodu;
  • wymienia umiejętności niezbędne do prawidłowego funkcjonowania w różnych rolach zawodowych i społecznych.

W zakresie umiejętności uczeń:


  • rozwija swoje zainteresowania;
  • wykorzystuje wiedzę teoretyczną z zakresu doradztwa zawodowego, aby trafnie określić swe predyspozycje, zdolności, umiejętności;
  • samodzielnie lub z pomocą doradcy planuje dalszą ścieżkę rozwoju edukacyjno-
    -zawodowego.

W zakresie kompetencji społecznych uczeń:


  • skutecznie współpracuje z kolegami w zespole;
  • przyjmuje twórczą i refleksyjną postawę wobec przekonań oraz sposobu postępowania innych ludzi;
  • rozwiązuje konflikty powstające podczas pracy zespołowej.
  1.  Ocena umiejętności ucznia – ewaluacja programu.
  • indywidualne rozmowy,
  • wywiady,
  • sprawozdania wychowawcy,
  • obserwacje,

 

Przykłady działań kierowanych do uczniów


  1. udzielanie porad i konsultacji indywidualnych
  2. prowadzenie zajęć grupowych związanych tematycznie z obszarami: poznawanie własnych zasobów
    • świat zawodów i rynek pracy
    • rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie;
    • planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno- -zawodowych.
  1. pomaganie uczniom w przygotowywaniu teczek „portfolio”;
  2. aranżowanie sytuacji sprzyjających poznawaniu własnych zasobów np. poprzez udział w konkursach, przygotowywanie określonych zadań na zajęcia przedmiotowe, udział w organizowaniu uroczystości i imprez szkolnych;
  3. określanie potencjału edukacyjno-zawodowego;
  4. organizowanie spotkań z przedstawicielami instytucji rynku pracy;
  5. stwarzanie okazji do udziału w wydarzeniach takich jak np. targi edukacyjne;
  6. umożliwianie udziału w spotkaniach informacyjnych z przedstawicielami szkół ponad-podstawowych;
  7. informowanie o ofercie kształcenia w szkołach programowo wyższych;
  8. umożliwienie udziału w spotkaniach z absolwentami szkoły (prezentacje ścieżek rozwoju edukacyjno-zawodowego);
  9. wspieranie uczniów w przygotowaniu Indywidualnych Planów Działania (IPD);
  10. organizowanie spotkań z przedstawicielami zawodów;
  11. organizowanie spotkań z inspirującymi osobami (pasjonatami, autorami innowacyjnych rozwiązań – młodymi ludźmi, którzy odnieśli sukces zawodowy);
  12. organizowanie wycieczek zawodoznawczych;
  13. umożliwienie dostępu do informacji edukacyjno-zawodowej poprzez strony internetowe szkoły, szkolne konto Facebooka, e-dziennik;
  14. organizowanie zajęć w świetlicy związanych z orientacją zawodową;
  15. organizowanie imprez o charakterze zawodoznawczym, np. konkursy, festiwale czy prezentacje zawodów;
  16. umożliwianie uczniom udziału w tzw. lekcjach zawodoznawczych organizowanych przez szkoły ponadpodstawowe zawodowe;
  17. udostępnianie materiałów multimedialnych (np. gier edukacyjnych, filmów i innych e-zasobów) ułatwiających samopoznanie, podejmowanie decyzji edukacyjnych i zawodowych;
  18. prowadzenie projektów edukacyjnych tematycznie powiązanych z orientacją zawodową oraz doradztwem zawodowym.

Przykłady działań kierowanych do rodziców:


  1. organizowanie spotkań informacyjno-doradczych z doradcą zawodowym w szkole;
  2. inicjowanie kontaktów z przedstawicielami instytucji działających na rynku pracy;
  3. organizowanie spotkań z przedstawicielami firm lokalnego rynku pracy (prezentacje zawodów rodziców);
  4. informowanie o wydarzeniach edukacyjnych (promocja szkół, dni otwarte);
  5. udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych (między innymi poprzez: biblio-teczkę publikacji, stronę www szkoły, szkolne konto Facebooka, e-dziennik);
  6. włączanie rodziców w szkolne działania związane z orientacją zawodową i doradztwem zawodowym.

 Orientacja zawodowa i doradztwo zawodowe dla uczniów są realizowane:


  1. podczas grupowych zajęć związanych z doradztwem zawodowym prowadzonych przez doradcę zawodowego, (Rozporządzenie MEN z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planach nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2017 r., poz. 703).) które wynikają z ramowych planów nauczania;
  2. podczas: zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu, wspomagania uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu w trakcie bieżącej pracy z uczniami, prowadzonych przez doradcę zawodowego, nauczycieli i wychowawców – m.in. na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych, zajęciach z wychowawcą i innych zajęciach, a także w formie indywidualnych porad i konsultacji prowadzonych przez doradcę zawodowego (lub innych specjalistów, wychowawców, nauczycieli); (Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r., poz. 1591).Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego)
  3. podczas innych działań związanych z doradztwem zawodowym realizowanych w szkole (jak np. szkolne targi edukacyjne, projekty edukacyjne, konkursy zawodoznawcze) lub poza nią (np. udział w targach edukacyjnych, festiwalu zawodów, w wizytach zawodoznawczych w zakładach pracy).

Nauczyciele realizujący działania związane z orientacją zawodową przy realizowanym przez siebie temacie zapisują znak D.Z.

 

Lp.

Rodzaj działania

/proponowany temat

Cel realizacji

Metody i formy realizacji

Realizatorzy i instytucje wspierające

Uczestnicy / odbiorcy

1.               

Zainteresowania, rozwój zainteresowań, rozwijanie/Lubię to! Każdy ma swoje zainteresowania.

Opisywanie własnych zainteresowań i określanie, w jaki sposób można je rozwijać, oraz podawanie przykładów różnorodnych zainteresowań ludzi.

zabawa grupowa,

rozmowa,

indywidualne wypowiedzi z elementami prezentacji

nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej

uczniowie klas 1

2.                

Co robić by zainteresowania stały się źródłem utrzymania / Fryderyk Chopin – jak rozwijają się zainteresowania?

Opisywanie własnych zainteresowań i określanie, w jaki sposób można je rozwijać, oraz podawanie

przykładów różnorodnych zainteresowań ludzi.

praca w grupie, ekspresja muzyczno-ruchowa, dyskusja, ekspresja plastyczna

 

nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej

uczniowie klas 1

3.                

Talenty, fascynacje, hobby – prezentacja i reklama/ Brawo ja! – prezentacja własnych talentów.

Prezentowanie swoich zainteresowań na forum.

rozmowa kierowana,

ekspresja ruchowa,

techniki multimedialne,

autoprezentacja

nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej

uczniowie klas 1

4.                

Planowanie zadań, planowanie celu/Słodka matematyka.

Podejmowanie działań w sytuacjach zadaniowych i opisywanie, co z nich wyniknęło oraz planowanie swoich działań (lub działań grupy) poprzez wskazywanie podstawowych czynności i zadań niezbędnychdo realizacji celu.

rozmowa kierowana, praca w grupach, zabawa tematyczna, ekspresja plastyczna i ruchowa, zabawa naśladowcza.

nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej

uczniowie klas 1

5.                

Opisywanie specyfiki pracy w wybranych zawodach/Kto buduje dom?

Odgrywanie różnych ról zawodowych w zabawie; podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisywanie podstawowej specyfiki pracy w wybranych zawodach.

Zajęcia świetlicowe:  dyskusja w oparciu o materiał audiowizualny,

kalambury, ekspresja plastyczna.

 

nauczyciel świetlicy

uczniowie klas 1

6.                

Opisywanie wykonywanych zawodów w otoczeniu dziecka/Zawód moich rodziców.

Podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu, opisywanie podstawowej specyfiki pracy w wybranych zawodach oraz odgrywanie różnych ról zawodowych w zabawie.

opowiadanie,

rozmowa kierowana,

zabawa naśladowcza.

nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej

uczniowie klas 1

7.                

Poznanie i opisanie mocnych stron, zainteresowań,  jak je rozwijać/Gala talentów – jesteśmy mistrzami!

Podawanie przykładów swoich mocnych stron w różnych obszarach, opisywanie własnych zainteresowań i określanie, w jaki sposób można je rozwijać.

autoprezentacja, rozmowa, wywiad

nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej

uczniowie klas 2

8.                

/Miasteczko zawodów.

Odgrywanie różnych ról zawodowych w zabawie, podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisywanie podstawowej specyfiki pracy w wybranych zawodach.

dyskusja, skojarzenia,

działania praktyczne,

pokaz, prezentacja,

konkurs

nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej

uczniowie klas 2

9.                

Poznajemy zawody ludzi, których spotkaliśmy w… ./Trofea zawodowe

Podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz

opisywanie podstawowej specyfiki pracy w wybranych zawodach.

ekspresja plastyczna, pogadanka, praca w grupach

nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej

uczniowie klas 2

10.             

Poznanie zawodów wykonywanych przez pracowników szkoły/Reporterskim okiem – wywiad z pracownikami szkoły.

Podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu, opisywanie podstawowej specyfiki pracy w wybranych zawodach oraz opisywanie, czym jest praca, i omawianie jej znaczenie w życiu człowieka (na wybranych przykładach).

Zajęcia świetlicowe:

rozmowa kierowana,

giełda pomysłów,

wywiad, ekspresja plastyczna

nauczyciel świetlicy

uczniowie klas 2

11.             

W zwierzyńcu.

Podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisywanie podstawowej specyfiki pracy w wybranych zawodach.

rozmowa kierowana,

klasyfikowanie, grupowanie,

scenki.

nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej

uczniowie klas 2

12.             

Co robi moja mama?

Podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisywanie podstawowej specyfiki pracy w wybranych zawodach.

rozmowa kierowana,

ekspresja plastyczna.

nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej

uczniowie klas 2

13.             

Kim chcesz zostać w przyszłości?

Opowiadanie, kim chciałoby się zostać i co chciałoby się robić; opisywanie, czym jest praca i omawianie jej znaczenie w życiu człowieka (na wybranych przykładach).

rozmowa kierowana,

pantomima,

zabawa ruchowa

ekspresja plastyczna.

nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej

uczniowie klas 3

14.             

Zawody wokół mnie

Omawianie znaczenia zaangażowania różnych zawodów w kształt bliskiego otoczenia.

tworzenie grupowej mapy aktywności,

praca grupach

nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej

uczniowie klas 3

15.             

Budowanie potrzeby uczenia się

Wskazywanie treści, których dziecko lubi się uczyć, oraz uzasadnianie potrzeby uczenia się i zdobywania nowych umiejętności.

rozmowa kierowana,

autoprezentacja,

ekspresja twórcza,

praca w grupach

nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej

uczniowie klas 3

16.             

Motywacja

Uzasadnianie potrzeby uczenia się i zdobywania nowych umiejętności.

burza mózgów,

mapa myśli,

zabawa ruchowa

nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej

uczniowie klas 3

17.             

Planowanie,

Planowanie swoich działań (lub działań grupy) poprzez wskazywanie podstawowych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu.

opowiadanie, rozmowa kierowana, zabawa dydaktyczna, pantomima / kalambury

nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej

uczniowie klas 3

18.             

Samodzielne podejmowanie decyzji

Próbowanie samodzielnego podejmowania decyzji w sprawach związanych bezpośrednio z własną osobą.

praca w parach,

praca w grupach,

dyskusja

nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej

uczniowie klas 3

Lp.

Rodzaj działania

Cel realizacji

Metody i formy realizacji

Realizatorzy i instytucje wspierające

Uczestnicy / odbiorcy

1.                

Planowanie

Planowanie swoich działań (lub działań grupy) poprzez wskazywanie podstawowych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu; próbowanie samodzielnego podejmowania decyzji w sprawach związanych bezpośrednio z własną osobą.

quiz, praca w parach, praca w grupach,

dyskusja

nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej

rodzice/opiekunowie i uczniowie klas 1 -

wspólne spotkanie

2.                

Bądź menagerem talentu dziecka.

Stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zainteresowań.

autorefleksja, genogram, praca w grupach, dyskusja

nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej

rodzice/opiekunowie uczniów klas 2

3.                

Zadanie – TAK, ale jak?

Uzasadnianie potrzeby uczenia się i zdobywania nowych umiejętności.

burza mózgów, dyskusja, praca grupowa, mini wykład

nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej

rodzice/opiekunowie uczniów klas 3

 

Lp.

Rodzaj działania /przykładowy temat

Cel realizacji

Metody i formy realizacji

Realizatorzy i instytucje wspierające

Uczestnicy / odbiorcy

1.                

Ja – to znaczy kto?

Określanie własnych zainteresowań, zdolności i uzdolnień oraz kompetencji.

kalambury,

opis przypadku,

rozmowa kierowana

wychowawca

uczniowie klas 4

2.                

Mocne strony i ich wykorzystanie,

Wskazywanie swoich mocnych stron oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia.

autorefleksja,

praca w grupach,

wizualizacja,

rozmowa kierowana

wychowawca

uczniowie klas 4

3.                

Dzień Kreatywnych Pasjonatów.

Prezentowanie swoich zainteresowań i uzdolnień na forum z zamiarem zaciekawienia odbiorców.

metoda projektu,

praca w grupach,

bank pomysłów,

plakat (mapa myśli)

wychowawca

uczniowie klas 4

4.                

Dzień Mistrza

Prezentowanie swoich zainteresowań i uzdolnień na forum z zamiarem zaciekawienia odbiorców.

ćwiczenia grupowe

wychowawca

uczniowie klas 4

5.                

Zawody medyczne.

Wymienianie różnych grup zawodów, podawanie przykładów zawodów dla tych grup, opisywanie różnych dróg dojścia do nich oraz podstawowej specyfiki pracy w zawodach.

ćwiczenie w parach,

ćwiczenie grupowe,

rozmowa kierowana

wychowawca

uczniowie klas 4

6.                

Praca

informatyka…

Wymienianie różnych grup zawodów, podawanie przykładów zawodów dla tych grup, opisywanie różnych dróg dojścia do nich oraz podstawowej specyfiki pracy w zawodach.

zabawa dydaktyczna, rozmowa kierowana, gra dydaktyczna, dyskusja grupowa

nauczyciele różnych przedmiotów

uczniowie klas 4 -6

7.                

Praca artysty

Wymienianie różnych grup zawodów, podawanie przykładów zawodów dla tych grup, opisywanie różnych dróg dojścia do nich oraz podstawowej specyfiki pracy w zawodach.

zabawa dydaktyczna, rozmowa kierowana, gra dydaktyczna, dyskusja grupowa

nauczyciel plastyki

uczniowie klas 4

8.                

Praca sportowca

Wymienianie różnych grup zawodów, podawanie przykładów zawodów dla tych grup, opisywanie różnych dróg dojścia do nich oraz podstawowej specyfiki pracy w zawodach.

zabawa dydaktyczna

rozmowa kierowana,

gra dydaktyczna,

dyskusja grupowa

nauczyciel w-f

uczniowie klas 4

9.                

Grupy zawodów i specyfika pracy.

Wymienianie różnych grup zawodów, podawanie przykładów zawodów dla tych grup, opisywanie różnych dróg dojścia do nich oraz podstawowej specyfiki pracy w zawodach.

zabawa dydaktyczna,

rozmowa kierowana,

dyskusja grupowa,

praca w parach

wychowawca

uczniowie klas 5

10.             

Po co mi ta praca?

Opisywanie, czym jest praca i jej znaczenie w życiu człowieka.

bank pomysłów,

mapa marzeń,

praca indywidualna,

praca w grupach,

dyskusja

wychowawca

uczniowie klas 5

11.             

Zdrowy styl życia

Podawanie czynników wpływających na wybory zawodowe.

giełda pomysłów,

dyskusja,

praca w grupach,

film

nauczyciel przyrody/ biologii

uczniowie klas 5

12.             

Co wpływa na mój wybór,

Podawanie czynników wpływających na wybory zawodowe.

dyskusja moderowana,

praca w grupach,

wywiad, brikolaż

wychowawca

uczniowie klas 5

13.             

Zdolności manualne, bezpieczne posługiwanie się przedmiotami i narzędziami,

Posługiwanie się przyborami, narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny.

wyliczanka,

rysunek (alternatywnie),

dyskusja,

praca w grupach

Nauczyciel techniki,

wychowawca

uczniowie klas 5

14.             

Jak oszczędzić pierwszy milion?

Wyjaśnianie roli pieniądza we współczesnym świecie i jego związku z pracą.

wykreślanka,

dyskusja,

praca indywidualna

Nauczyciel matematyki wychowawca

uczniowie klas 6

15.             

Kiedy zaczynamy się uczyć i kiedy kończymy?

Wskazywanie różnych sposobów zdobywania wiedzy z wykorzystaniem przykładów oraz omawianie

indywidualnego sposobu nauki.

burza mózgów, rozmowa kierowana,

praca indywidualna,

praca w małych grupach

wychowawca

uczniowie klas 6

16.             

Jak uczyć się szybciej i efektywniej – mój indywidualny styl uczenia się.

Wskazywanie różnych sposobów zdobywania wiedzy z wykorzystaniem przykładów oraz omawianie indywidualnego sposobu nauki.

giełda pomysłów,

dyskusja, metoda przewodniego tekstu, metoda praktyczna, praca indywidualna, praca w małych grupach,

mapa myśli

wychowawca

uczniowie klas 6

17.             

Umiejętności – od przeszłości do przyszłości.

Wskazywanie różnych sposobów zdobywania wiedzy z wykorzystaniem przykładów oraz omawianie indywidualnego sposobu nauki.

fotoekspresja; rysunek, dyskusja, wizualizacja, ćwiczenia: Targowisko, Książka, praca indywidualna

wychowawca

uczniowie klas 6

18.             

Jak i gdzie skutecznie szukać wiedzy

Wskazywanie różnych sposobów zdobywania wiedzy z wykorzystaniem przykładów oraz omawianie indywidualnego sposobu nauki.

praca w grupach,

wirujące plakaty,

rysunek, autorefleksja

wychowawca

uczniowie klas 6

19.             

Przedmioty szkolne a wybór zawodu

Wskazywanie przedmiotów szkolnych, których uczeń lubi się uczyć.

autorefleksja,

praca w grupach,

dyskusja

wychowawca

uczniowie klas 6

20.             

Planowanie

Planowanie własnych działań (lub działań grupy) poprzez wskazywanie szczegółowych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu.

zabawa z piłką,

dyskusja,

praca indywidualna

wychowawca

uczniowie klas 6

 

Lp.

Rodzaj działania

Cel realizacji

Metody i formy realizacji

Realizatorzy i instytucje wspierające

Uczestnicy / odbiorcy

1.                

Podnoszenie świadomości uczenia się przez całe życie

Kształtowanie świadomości dotyczącej znaczenia uczenia się przez całe życie na współczesnym rynku pracy.

dyskusja, praca w grupach, praca indywidualna, ankieta

wychowawca

rodzice/opiekunowie uczniów klas 4

2.                

Czynniki wpływające na decyzje

Wprowadzenie rodziców do tematyki dotyczącej czynników wpływających na decyzje edukacyjno- zawodowe ich dzieci.

autorefleksja, genogram, praca w grupach, dyskusja

wychowawca

rodzice/opiekunowie uczniów klas 4

3.                

Decyzje edukacyjno - zawodowe mojego dziecka.

Uwrażliwienie rodziców na problemy dzieci związane z wyborem zawodu oraz na rolę rodziców w tym procesie.

studium przypadku, ćwiczenie grupowe, dyskusja, rozmowa kierowana

wychowawca

rodzice/opiekunowie uczniów klas 5

4.                

Styl uczenia się mojego dziecka.

Podniesienie świadomości rodziców na temat indywidualnych stylów uczenia się i sposobów nabywania wiedzy przez ich dzieci.

pokaz, dyskusja, ćwiczenia, metoda origami, mapa myśli, mini wykład, obserwacja.

wychowawca

rodzice/opiekunowie uczniów klas 5

5.                

Rola rodziców w podejmowaniu decyzji edukacyjno-zawodowych.

Wskazywanie czynników wpływających na wybory edukacyjno-zawodowe.

praca w grupach, dyskusja, praca indywidualna, wirujące plakaty

wychowawca

rodzice/opiekunowie uczniów klas 6

6.                

Poznanie i pomoc w rozwijaniu zainteresowań dziecka.

Wprowadzenie rodziców do tematyki dotyczącej zainteresowań ich dzieci.

autorefleksja, praca w grupach, burza mózgów, dyskusja

wychowawca

rodzice/opiekunowie uczniów klas 6

Lp.

Temat lekcji

Cel realizacji

Metody i formy realizacji

Realizatorzy i instytucje wspierające

Uczestnicy / odbiorcy

 

1.                

Co z tym doradztwem? Pojęcie/znaczenie doradztwa zawodowego.

Identyfikowanie osób i instytucji wspomagających planowanie kariery i wyjaśnianie, w jakich sytuacjach korzystać z ich pomocy.

praca w grupach,

studium przypadku, analiza tekstu źródłowego, autorefleksja

doradca zawodowy

uczniowie klas 7

 

2.                

Ja, czyli kto? Poznanie swoich możliwości.

Rozpoznawanie własnych zasobów (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe oraz stan zdrowia).

dyskusja, checklista, praca indywidualna, praca w parach i małych grupach,

doradca zawodowy

uczniowie klas 7

 

3.                

Magiczna piątka – predyspozycje zawodowe.

Rozpoznawanie własnych zasobów (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe oraz stan zdrowia).

asocjogram,

praca w grupach,

plakat, giełda pomysłów, zdanie niedokończone

doradca zawodowy

uczniowie klas 7

 

4.                

Do wyboru, do koloru – świat zawodów i rynek pracy Zawody wokół nas.

Wyszukiwanie i analizowanie informacji na temat zawodów oraz charakteryzowanie wybranych zawodów, uwzględniając składowych ich opisów, w tym dróg ich zdobywania.

dyskusja,

praca w grupach,

kolaż

doradca zawodowy

uczniowie klas 7

 

5.                

 

Odludek, czy w gorącej wodzie kąpany? – temperament w wyborach zawodowych.

Rozpoznawanie własnych zasobów (mocne i słabe strony, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe oraz stan zdrowia).

dyskusja kierowana,

praca w grupach,

mini wykład, metoda przewodniego tekstu– bajka,

metoda przewodniego tekstu – historyjka

Doradca zawodowy

uczniowie klas 7

 

6.                

Magiczna piątka – predyspozycje zawodowe.

Wyszukiwanie i analizowanie informacji na temat zawodów oraz charakteryzowanie wybranych zawodów z uwzględnieniem składowych ich opisów, w tym dróg ich zdobywania.

dyskusja kierowana,

praca w grupach,

praca indywidualna – autorefleksja,

plakat

doradca zawodowy

uczniowie klas 7

 

7.                

Od czego zacząć? Etapy podejmowania decyzji zawodowych.

Rozpoznawanie własnych możliwości, samodzielności kreatywności, umiejętności pracy w zespole, mechanizmów podejmowania decyzji.

dyskusja, praca indywidualna – autoanaliza, praca w grupach, checklista

doradca zawodowy

uczniowie klas 7

 

8.                

Z fusów, czy z kart? – etapy planowania ścieżki kariery

Rozpoznaję swoje aspiracje.

Określanie aspiracji i potrzeb w zakresie własnego rozwoju i możliwych sposobów ich realizacji.

autorefleksja,

dyskusja – praca grupowa, metoda przewodniego tekstu – praca grupowa, rozmowa kierowana, dyskusja

doradca zawodowy

uczniowie klas 7

 

9.                

Ale o co chodzi? Że niby co? Komunikacja interpersonalna

Poznanie zasad komunikacji interpersonalnej, ćwiczenia

Rozmowa kierowana, dyskusja, praca w grupie, rozmowa kierowana

doradca zawodowy

uczniowie klas 7

 

10.             

Żeby mi się chciało, tak jak mi się nie chce… – o motywacji. 

Czy i ja mogę być bohaterem?

Rozpoznawanie własnych ograniczeń jako wyzwań w odniesieniu do planów edukacyjno-zawodowych.

zdania typu prawda czy fałsz, rozmowa kierowana, praca w grupach, dyskusja, niedokończone zdania

doradca zawodowy

uczniowie klas 7

 

Klasa VIII

11.             

Moje uzdolnienia –testinteligencjiwielorakich

Moje zasoby a oczekiwania pracodawców.

Porównywanie własnych zasobów i preferencji z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców.

praca w grupach,

studium przypadku, analiza tekstu źródłowego, autorefleksja

doradca zawodowy

uczniowie klas 8

 

12.             

Śmierć budzikom – jak skutecznie zarządzać sobą w czasie

Planowanie i gospodarowanie czasem, nabycie umiejętności zarządzania własnymi decyzjami w celu skuteczniejszego dążenia do celu.

autorefleksja,

dyskusja – praca grupowa, metoda przewodniego tekstu – praca grupowa, rozmowa kierowana, dyskusja

doradca zawodowy

uczniowie klas 7

 

13.             

Bądź SMART! Planowanie – czym jest? 

Kariera zawodowa. Co w trawie piszczy?

Planowanie ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej z uwzględnieniem konsekwencji podjętych wyborów.

bank pomysłów, mapa myśli, eksperyment,

rozmowa kierowana, dyskusja, praca

w grupach, plakat,

studium przypadku

doradca zawodowy

uczniowie klas 8

 

14.             

Mam pomysł! Kreatywność i elastyczność w pracy zawodowej

Wzbudzenie umiejętności poszukiwania nowych pomysłów i dążenia do celu. Uświadomienie znaczenia elastyczności w życiu zawodowym.

kula śnieżna, giełda

pomysłów, praca

w grupach, dyskusja, technika plakatu, pokaz filmu

doradca zawodowy

uczniowie klas 8

 

15.             

Lubię i jeszcze mi za to płacą – zainteresowania, a praca zawodowa

Poznanie własnych zainteresowań, odnalezienie sposobów wykorzystania ich w pracy zawodowej

rozmowa kierowana, autorefleksja, plakat, praca w grupach, zdania niedokończone, rundka pytań

wychowawca

uczniowie klas 8

 

16.             

Spokojnie, to tylko stresss – sposoby radzenia sobie ze stresem

Sposoby radzenia sobie ze stresem,

pogadanka, burza

 pomysłów, mapa

mentalna, drama

doradca zawodowy

uczniowie klas 8

 

17.             

@ … - Źródła informacji i zasady rekrutacji do szkół ponadpodstawowych.

Analizowanie ofert szkolnictwa ponadpodstawowego i wyższego pod kątem możliwości dalszego kształcenia przy wykorzystaniu dostępnych źródeł informacji.

Analizowanie kryteriów rekrutacyjnych do wybranych szkół w kontekście rozpoznanych własnych zasobów.

skojarzenia, dyskusja, debata, praca indywidualna, praca w grupach

praca z tekstem (analiza

ulotek), dyskusja, plakat

doradca zawodowy

uczniowie klas 8

 

18.             

Współpraca się opłaca – role grupowe

Określenie znaczenia ról grupowych w realizacji zadań i dążeniu do celu

kula śnieżna, giełda

pomysłów, praca

w grupach, dyskusja, technika plakatu, pokaz filmu

doradca zawodowy

uczniowie klas 8

 

19.             

Dinozaury kontra drony – lokalny rynek pracy

Poznanie możliwości zatrudnienia, metody poszukiwania i interpretowania ofert pracy, instytucje pomagające w poszukiwaniu pracy,

asocjogram, praca w grupach, dyskusja

kierowana, gra

dydaktyczna, zdanie niedokończone

doradca zawodowy

uczniowie klas 8

 

20.             

Brak gotówki… – podstawy prawne dotyczące zatrudniania osób młodocianych

Poznanie instytucji wspierających młodych w poszukiwaniu i podjęciu pracy. Poznanie wieku pracownika i zasad podjęcia pracy za zgodą rodziców.

rozmowa kierowana, autorefleksja, plakat, praca w grupach, zdania niedokończone, rundka pytań

wychowawca

uczniowie klas 8

 

Lp.

Rodzaj działania/tematyka zajęć

Cel realizacji

Metody i formy realizacji

Realizatorzy i instytucje wspierające

Uczestnicy / odbiorcy

1.                

Szkoła podstawowa i co dalej? Możliwe ścieżki kształcenia.

Pogłębienie wiedzy rodziców na temat polskiego systemu edukacji i świadomości uczenia się przez całe życie.

dyskusja, rozmowa kierowana, praca indywidualna – autorefleksja

wychowawca

rodzice/opiekunowie uczniów klas 7

2.                

Doradztwo zawodowe. Dlaczego jest ważne?

Przygotowanie rodziców do współpracy ze szkołą w zakresie wspierania decyzji edukacyjno-zawodowych młodzieży.

dyskusja, giełda pomysłów, mini wykład.

wychowawca

rodzice/opiekunowie uczniów klas 7

3.                

Rekrutacja do szkół ponadpodstawowych – krok po kroku.

Poznanie zasad rekrutacji do szkół ponadpodstawowych.

mini wykład, praca indywidualna, giełda pomysłów

wychowawca

rodzice/opiekunowie uczniów klas 8

4.                

Diagnoza predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dziecka. Informacja edukacyjno – zawodowa.

Uzyskanie przez rodzica wsparcia w doradczej roli wobec podejmowania przez ich dzieci świadomych decyzji edukacyjno – zawodowych.

konsultacje indywidualne

doradca zawodowy/pedagog

rodzice/opiekunowie uczniów klas 7 - 8

 

Podstawy przedsiębiorczości – komunikacja interpersonalna, mocne i słabe strony swojej osoby, autoprezentacja, przygotowanie dokumentów aplikacyjnych oraz do rozmowy kwalifikacyjnej, negocjacje, rynek pracy, zakładanie działalności gospodarczej, biznesplan;


Biologia – choroby zawodowe, cywilizacyjne, skutki długotrwałego stresu;


Geografia – struktura zatrudnienia, bezrobocie; emigracja zarobkowa


Języki obce (w tym zawodowe) – słownictwo dotyczące zawodów, rozmowa o pracę, elementy autoprezentacji, słownictwo branżowe;


WOS i historia – bezrobocie i metody walki z nim, struktura zawodowa ludności, postawy obywatelskie, udział człowieka w życiu społecznym, grupy społeczne i ich rola w społeczeństwie, rozwój polskiego społeczeństwa


Religia/etyka – etyka gospodarcza i zawodowa, szanse i zagrożenia dla człowieka, zasady życia społecznego, etyka a ekonomia, władza i jej moralne konsekwencje


Język polski – rola pracy w życiu człowieka, trudna praca ludzi na wsi, kultura słowa, komunikacja społeczna, elementy autoprezentacji, redagowanie podań, pism urzędowych, e-maili;


Matematyka - odczytywanie i interpretacja danych w tekstach, tablicach i wykresach, planowanie czynności oraz dzielenie zadań na etapy.


Informatyka – wysyłanie korespondencji mailowo, tworzenie dokumentów, redagowanie tekstu, sposoby pracy z Internetem –wyszukiwanie informacji, logowanie się do portali oferujących pracę, podstawy tworzenia własnych stron internetowych


Edukacja dla bezpieczeństwa – zasadnicza służba wojskowa, ratownictwo medyczne –alternatywy pracy


Wychowanie fizyczne – uświadomienie potrzeby aktywności fizycznej przez całe życie, prozdrowotny styl życia, umiejętności sprzyjające zapobieganiu chorobom zawodowym,


Doradca zawodowy - realizacja obowiązkowych zajęć z zakresu doradztwa zawodowego – klasa III LO

Lp. 

Temat 

1. 

Poznaj samego siebie... moje mocne strony i ograniczenia. 

2. 

Sekretne składniki sukcesu – wiedza, umiejętności, kompetencje, kwalifikacje. 

3. 

Podstawowe umiejętności społeczne – komunikacja  interpersonalna, radzenie sobie ze stresem, asertywność... 

4. 

Bądź menedżerem planowania swojej drogi edukacyjno–zawodowej. Techniki zarządzania sobą w czasie. 

5. 

Czy Hipokrates miał rację? Wpływ temperamentu na wybór zawodu 

6. 

Jak zrobić akwarium, czyli kreatywność w rozwiązywaniu problemów związanych  
z wyborem ścieżki edukacyjno–zawodowej. 

7. 

Zderzenie z rynkiem pracy nie musi boleć – tajniki poszukiwania pracy. 

8. 

Bezpieczny start – warto znać swoje prawa. 

9. 

Egzamin “z siebie”, czyli skuteczna autoprezentacja, kreowanie wizerunku podczas rozmowy  
o pracę. 

10. 

Firma w praktyce – zakładanie i prowadzenie własnej działalności gospodarczej. 

LOKALIZACJA