PROGRAM REALIZACJI DORADZTWA ZAWODOWEGO |
PROGRAM REALIZACJI DORADZTWA ZAWODOWEGO
w Zespole Szkół Sportowych im. Polskich Olimpijczyków w Dąbrowie Górniczej
rok szkolny 2024/2025
- Szkoła Podstawowa nr 33 z Oddziałami Sportowymi w Dąbrowie Górniczej
- Liceum Ogolnokształcące Sportowe w Dąbrowie Górniczej
Program stanowi realizacje jednolitej, uwzględniającej etapy rozwojowe uczestników, systemowej koncepcji orientacji zawodowej, rozumianej jako ogół działań o charakterze wychowawczym, podejmowanych przez nauczycieli i rodziców, ukierunkowanych na zbliżanie dzieci i młodzieży do środowiska pracy. Program orientacji zawodowej uwzględnia możliwości psychofizyczne dzieci w każdym wieku i uwzględnienia etapy rozwojowe dzieci w procesie przygotowania ich do planowania kariery edukacyjno-zawodowej. Planowane działania na rzecz kształtowania preorientacji zawodowej biorą pod uwagę zróżnicowanie zdolności i zainteresowania dzieci. Zgodnie z modułową strukturą programu na każdym etapie nauki realizowane są cele ze wszystkich czterech wskazanych obszarów:
- Poznawanie własnych zasobów;
- Świat zawodów i rynek pracy;
- Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie;
- Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych.
Działania związane z doradztwem zawodowym są planowane na poziomie szkoły w ramach wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego (WSDZ) i realizowane są przez całą kadrę pedagogiczną pod kierunkiem doradcy zawodowego.
Nauczyciele realizujący działania związane z orientacją zawodową przy realizowanym przez siebie temacie zapisują znak D.Z.
W programie uwzględniono cztery obszary celów szczegółowych – jednolitych z obszarami wszystkich programów – które wyznaczają treści programowe orientacji zawodowej:
- Poznawanie własnych zasobów, m.in.: zainteresowań, zdolności i uzdolnień, mocnych i słabych stron jako potencjalnych obszarów do rozwoju, ograniczeń, kompetencji (wiedzy, umiejętności i postaw), wartości, predyspozycji zawodowych, stanu zdrowia.
- Świat zawodów i rynek pracy, m.in.: poznawanie zawodów, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o zawodach i rynku pracy, umiejętność poruszania się po nim, poszukiwanie i utrzymanie pracy.
- Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie, m.in.: znajomość systemu edukacji i innych form uczenia się, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o formach i placówkach kształcenia, uczenie się przez całe życie.
- Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych, m.in.: planowanie ścieżki edukacyjnej i zawodowej z przygotowaniem do zdobywania doświadczenia zawodowego oraz refleksji nad nim, podejmowanie i zmiany decyzji dotyczących edukacji i pracy, korzystanie z całożyciowego poradnictwa kariery.
Efektywność realizacji wyznaczonych celów warunkowana jest pozyskaniem do współpracy rodziców uczniów. Wsparcie ze strony rodziców poprzedzone zaznajomieniem ich z ideą preorientacji zawodowej wzmocni działania w tym obszarze, a przede wszystkim utrwali kształtowane postawy oraz samodzielność i poczucie sprawstwa u dzieci. Spotkania z rodzicami posłużą poszerzaniu świadomości w zakresie zadań i możliwości rozwojowych ich dzieci. Pozyskanie rodziców do współpracy w obszarze preorientacji zawodowej, gwarantuje możliwość szerszej współpracy ze środowiskiem lokalnym, np. spotkania z przedstawicielami różnych zawodów, organizacja wycieczek do zakładów pracy czy organizacja spotkań z pasjonatami. W realizacje programu orientacji zawodowej włącza się otoczenie społeczno-gospodarcze, przedstawicieli instytucji zajmujących się doradztwem zawodowym – zwłaszcza specjalistów z poradni psychologiczno-pedagogicznych, bibliotekę, przedstawicieli zakładów pracy i pracodawców oraz innych instytucji edukacyjnych oraz instytucji działających na rynku pracy. Szczegółowe ramy tej współpracy opisane zostały w przykładowych scenariuszach spotkań z rodzicami dostępnych na stronie https://doradztwo.ore.edu.pl/programy-i-wsdz/.
Zajęcia w ramach orientacji zawodowej prowadzone są z wykorzystaniem metod aktywizujących, dobieranych z uwzględnieniem m.in.: wieku uczestników zajęć oraz celów, jakie maja być osiągnięte. Metody aktywizujące sprzyjają rozbudzeniu wyobraźni uczących się, podwyższają poziom ich aktywności, samodzielnego myślenia i działania, przyczyniają się do zwiększenia motywacji do uczenia się. W trakcie zajęć uczeń planuje, podejmuje działania, decyduje, argumentuje itp. Proaktywna postawa uczniów wzmacniana jest poprzez: wycieczki tematyczne (w tym do zakładów pracy), projekty edukacyjne, wydarzenia (np. Targi Pracy i Edukacji). W ten sposób poprzez realizacje długofalowego procesu możliwe będzie osiągniecie finalnego efektu doradztwa zawodowego w systemie oświaty, tj. przygotowanie uczniów do świadomego podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych.
Działania realizowane w ramach orientacji zawodowej powinny wspierać eliminowanie stereotypów dotyczących ról społecznych i zawodowych.
Lp. |
Zadanie |
Realizator |
Termin |
Uwagi |
1. |
Przygotowanie i zapoznanie rady pedagogicznej z Programem WSDZ na rok szkolny 2024/2025 |
zespół DZDZ, doradca zawodowy |
wrzesień |
|
2. |
Współpraca nauczycieli ze specjalistami |
nauczyciele pedagog |
cały rok szkolny |
psycholog, pedagog, doradca zawodowy z PPP. |
3. |
Współpraca z instytucjami wspierającymi WSDZ |
doradca zawodowy, nauczyciele specjaliści |
cały rok szkolny |
PPP, Dąbrowski Zespół Doradztwa Zawodowego Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Dąbrowie Górniczej |
4. |
Realizacja tematyki z zakresu doradztwa zawodowego na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, oraz na zajęciach z zakresu doradztwa zawodowego (przeprowadzenie lekcji przedmiotowych, godzin wychowawczych i zajęć z przedmiotu doradztwo zawodowe). |
nauczyciele przedmiotowi nauczyciele wychowawcy nauczyciel przedmiotu |
cały rok szkolny |
realizacja zgodnie z przedstawionymi powyżej Treściami programowymi z zakresu doradztwa zawodowego dla danej klasy. |
5. |
Organizacja spotkań ze szkołami prowadzącymi kształcenie zawodowe |
wychowawcy klas nauczyciele przedmiotowi doradca zawodowy |
cały rok szkolny |
Udział w targach szkół, dniach otwartych, warsztatach organizowanych przez szkoły |
6. |
Diagnozowanie mocnych stron, uzdolnień, potrzeb i predyspozycji uczniów |
nauczyciele specjaliści, doradca zawodowy |
cały rok szkolny |
Konsultacje indywidualne |
7. |
Udział w spotkaniach organizowanych przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną |
koordynator PPP |
wg potrzeb |
dla nauczycieli, wychowawców, rodziców |
8. |
Poszerzenie wiedzy w zakresie doradztwa zawodowego |
Doradca zawodowy DZDZ zainteresowani nauczyciele |
zgodnie z planem spotkań |
udział w konferencjach, szkoleniach. |
9. |
Organizowanie porad, konsultacji dla uczniów, rodziców, nauczycieli |
Doradca zawodowy DZDZ |
cały rok szkolny |
zgodnie z potrzebami. |
10. |
Rozwijanie aktywności uczniów w ramach Samorządu Uczniowskiego |
opiekun Samorządu Uczniowskiego |
cały rok szkolny |
wspomaganie przeprowadzania zajęć, zapraszania rodziców na spotkania, inne inicjatywy, (idea wolontariatu, drobnych prac, itp.). |
11. |
Organizacja szkolnych konkursów/ udział w konkursach, |
Doradca zawodowy nauczyciele wychowawcy |
wg potrzeb |
|
12. |
Psychoedukacja rodziców w obszarze doradztwa zawodowego |
PPP |
zgodnie z potrzebami. |
|
13. |
Działania ewaluacyjne |
zespół DZDZ doradca zawodowy |
czerwiec |
pozyskanie i opracowanie danych do ewaluacji programu, pozyskanych z indywidualnych rozmów, prac uczniów, wywiadów, sprawozdań, obserwacji. |
- poradnictwo,
- pogadanki, prelekcje,
- indywidualne rozmowy,
- prezentacje,
- metody aktywizujące – warsztaty, dramy - inscenizacje, odgrywanie ról, burza mózgów, dyskusja,
- gry i zabawy interakcyjne,
- testowe – kwestionariusze, ankiety,
- metody audiowizualne –filmy, prezentacje multimedialne,
- metody plastyczne – plakaty, plany, schematy,
- wycieczki i wyjścia.
- porady indywidualne,
- poradnictwo grupowe,
- spotkania z przedstawicielami różnych zawodów,
- wyjścia do placówek współpracujących ze szkołą,
- warsztaty grupowe,
- tablica informacyjna,
- informatory, broszury,
- informacje o zawodach,
- współpraca z instytucjami zewnętrznymi,
- konkursy,
- nowoczesne środki przekazu informacji - nowe technologie, Internet,
Realizacja zadań wynikających z programu obejmuje ogół działań zaangażowanych podmiotów: specjalistów, wychowawców, nauczycieli, uczniów, rodziców i instytucji zewnętrznych. Zakres działań poszczególnych osób zaangażowanych w proces doradczy wynika z kompetencji, profilu wykształcenia, omawianych treści oraz podstawy programowej.
Przewidywane rezultaty i efekty kształcenia
Oczekuje się uzyskania następujących efektów:
- uczeń zna swoje mocne strony,
- uczeń zna swoje zainteresowania,
- uczeń potrafi określić, czym zajmują się osoby pracujące w różnych zawodach,
- uczeń potrafi określić, w jaki sposób można zdobyć konkretne zawody,
- uczeń ma pozytywną postawę wobec aktywności zawodowej, uznaje ją za ważną,
- uczeń wie, jakie cechy charakteru sprzyjają podjęciu aktywności zawodowej,
- trafny, przemyślany wybór szkoły.
W zakresie wiedzy uczeń:
- posługuje się pojęciami związanymi z tematyką rynku pracy, kwalifikacji zawodowych;
- identyfikuje swoje możliwości psychofizyczne i predyspozycje zawodowe;
- wyjaśnia zależności pomiędzy zainteresowaniami a wyborem zawodu;
- wymienia umiejętności niezbędne do prawidłowego funkcjonowania w różnych rolach zawodowych i społecznych.
W zakresie umiejętności uczeń:
- rozwija swoje zainteresowania;
- wykorzystuje wiedzę teoretyczną z zakresu doradztwa zawodowego, aby trafnie określić swe predyspozycje, zdolności, umiejętności;
- samodzielnie lub z pomocą doradcy planuje dalszą ścieżkę rozwoju edukacyjno-
-zawodowego.
W zakresie kompetencji społecznych uczeń:
- skutecznie współpracuje z kolegami w zespole;
- przyjmuje twórczą i refleksyjną postawę wobec przekonań oraz sposobu postępowania innych ludzi;
- rozwiązuje konflikty powstające podczas pracy zespołowej.
- Ocena umiejętności ucznia – ewaluacja programu.
- indywidualne rozmowy,
- wywiady,
- sprawozdania wychowawcy,
- obserwacje,
Przykłady działań kierowanych do uczniów
- udzielanie porad i konsultacji indywidualnych
- prowadzenie zajęć grupowych związanych tematycznie z obszarami: poznawanie własnych zasobów
- świat zawodów i rynek pracy
- rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie;
- planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno- -zawodowych.
- pomaganie uczniom w przygotowywaniu teczek „portfolio”;
- aranżowanie sytuacji sprzyjających poznawaniu własnych zasobów np. poprzez udział w konkursach, przygotowywanie określonych zadań na zajęcia przedmiotowe, udział w organizowaniu uroczystości i imprez szkolnych;
- określanie potencjału edukacyjno-zawodowego;
- organizowanie spotkań z przedstawicielami instytucji rynku pracy;
- stwarzanie okazji do udziału w wydarzeniach takich jak np. targi edukacyjne;
- umożliwianie udziału w spotkaniach informacyjnych z przedstawicielami szkół ponad-podstawowych;
- informowanie o ofercie kształcenia w szkołach programowo wyższych;
- umożliwienie udziału w spotkaniach z absolwentami szkoły (prezentacje ścieżek rozwoju edukacyjno-zawodowego);
- wspieranie uczniów w przygotowaniu Indywidualnych Planów Działania (IPD);
- organizowanie spotkań z przedstawicielami zawodów;
- organizowanie spotkań z inspirującymi osobami (pasjonatami, autorami innowacyjnych rozwiązań – młodymi ludźmi, którzy odnieśli sukces zawodowy);
- organizowanie wycieczek zawodoznawczych;
- umożliwienie dostępu do informacji edukacyjno-zawodowej poprzez strony internetowe szkoły, szkolne konto Facebooka, e-dziennik;
- organizowanie zajęć w świetlicy związanych z orientacją zawodową;
- organizowanie imprez o charakterze zawodoznawczym, np. konkursy, festiwale czy prezentacje zawodów;
- umożliwianie uczniom udziału w tzw. lekcjach zawodoznawczych organizowanych przez szkoły ponadpodstawowe zawodowe;
- udostępnianie materiałów multimedialnych (np. gier edukacyjnych, filmów i innych e-zasobów) ułatwiających samopoznanie, podejmowanie decyzji edukacyjnych i zawodowych;
- prowadzenie projektów edukacyjnych tematycznie powiązanych z orientacją zawodową oraz doradztwem zawodowym.
Przykłady działań kierowanych do rodziców:
- organizowanie spotkań informacyjno-doradczych z doradcą zawodowym w szkole;
- inicjowanie kontaktów z przedstawicielami instytucji działających na rynku pracy;
- organizowanie spotkań z przedstawicielami firm lokalnego rynku pracy (prezentacje zawodów rodziców);
- informowanie o wydarzeniach edukacyjnych (promocja szkół, dni otwarte);
- udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych (między innymi poprzez: biblio-teczkę publikacji, stronę www szkoły, szkolne konto Facebooka, e-dziennik);
- włączanie rodziców w szkolne działania związane z orientacją zawodową i doradztwem zawodowym.
Orientacja zawodowa i doradztwo zawodowe dla uczniów są realizowane:
- podczas grupowych zajęć związanych z doradztwem zawodowym prowadzonych przez doradcę zawodowego, (Rozporządzenie MEN z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planach nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2017 r., poz. 703).) które wynikają z ramowych planów nauczania;
- podczas: zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu, wspomagania uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu w trakcie bieżącej pracy z uczniami, prowadzonych przez doradcę zawodowego, nauczycieli i wychowawców – m.in. na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych, zajęciach z wychowawcą i innych zajęciach, a także w formie indywidualnych porad i konsultacji prowadzonych przez doradcę zawodowego (lub innych specjalistów, wychowawców, nauczycieli); (Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r., poz. 1591).Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego)
- podczas innych działań związanych z doradztwem zawodowym realizowanych w szkole (jak np. szkolne targi edukacyjne, projekty edukacyjne, konkursy zawodoznawcze) lub poza nią (np. udział w targach edukacyjnych, festiwalu zawodów, w wizytach zawodoznawczych w zakładach pracy).
Nauczyciele realizujący działania związane z orientacją zawodową przy realizowanym przez siebie temacie zapisują znak D.Z.
Lp. |
Rodzaj działania /proponowany temat |
Cel realizacji |
Metody i formy realizacji |
Realizatorzy i instytucje wspierające |
Uczestnicy / odbiorcy |
1. |
Zainteresowania, rozwój zainteresowań, rozwijanie/Lubię to! Każdy ma swoje zainteresowania. |
Opisywanie własnych zainteresowań i określanie, w jaki sposób można je rozwijać, oraz podawanie przykładów różnorodnych zainteresowań ludzi. |
zabawa grupowa, rozmowa, indywidualne wypowiedzi z elementami prezentacji |
nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej |
uczniowie klas 1 |
2. |
Co robić by zainteresowania stały się źródłem utrzymania / Fryderyk Chopin – jak rozwijają się zainteresowania? |
Opisywanie własnych zainteresowań i określanie, w jaki sposób można je rozwijać, oraz podawanie przykładów różnorodnych zainteresowań ludzi. |
praca w grupie, ekspresja muzyczno-ruchowa, dyskusja, ekspresja plastyczna
|
nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej |
uczniowie klas 1 |
3. |
Talenty, fascynacje, hobby – prezentacja i reklama/ Brawo ja! – prezentacja własnych talentów. |
Prezentowanie swoich zainteresowań na forum. |
rozmowa kierowana, ekspresja ruchowa, techniki multimedialne, autoprezentacja |
nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej |
uczniowie klas 1 |
4. |
Planowanie zadań, planowanie celu/Słodka matematyka. |
Podejmowanie działań w sytuacjach zadaniowych i opisywanie, co z nich wyniknęło oraz planowanie swoich działań (lub działań grupy) poprzez wskazywanie podstawowych czynności i zadań niezbędnychdo realizacji celu. |
rozmowa kierowana, praca w grupach, zabawa tematyczna, ekspresja plastyczna i ruchowa, zabawa naśladowcza. |
nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej |
uczniowie klas 1 |
5. |
Opisywanie specyfiki pracy w wybranych zawodach/Kto buduje dom? |
Odgrywanie różnych ról zawodowych w zabawie; podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisywanie podstawowej specyfiki pracy w wybranych zawodach. |
Zajęcia świetlicowe: dyskusja w oparciu o materiał audiowizualny, kalambury, ekspresja plastyczna.
|
nauczyciel świetlicy |
uczniowie klas 1 |
6. |
Opisywanie wykonywanych zawodów w otoczeniu dziecka/Zawód moich rodziców. |
Podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu, opisywanie podstawowej specyfiki pracy w wybranych zawodach oraz odgrywanie różnych ról zawodowych w zabawie. |
opowiadanie, rozmowa kierowana, zabawa naśladowcza. |
nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej |
uczniowie klas 1 |
7. |
Poznanie i opisanie mocnych stron, zainteresowań, jak je rozwijać/Gala talentów – jesteśmy mistrzami! |
Podawanie przykładów swoich mocnych stron w różnych obszarach, opisywanie własnych zainteresowań i określanie, w jaki sposób można je rozwijać. |
autoprezentacja, rozmowa, wywiad |
nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej |
uczniowie klas 2 |
8. |
/Miasteczko zawodów. |
Odgrywanie różnych ról zawodowych w zabawie, podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisywanie podstawowej specyfiki pracy w wybranych zawodach. |
dyskusja, skojarzenia, działania praktyczne, pokaz, prezentacja, konkurs |
nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej |
uczniowie klas 2 |
9. |
Poznajemy zawody ludzi, których spotkaliśmy w… ./Trofea zawodowe |
Podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisywanie podstawowej specyfiki pracy w wybranych zawodach. |
ekspresja plastyczna, pogadanka, praca w grupach |
nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej |
uczniowie klas 2 |
10. |
Poznanie zawodów wykonywanych przez pracowników szkoły/Reporterskim okiem – wywiad z pracownikami szkoły. |
Podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu, opisywanie podstawowej specyfiki pracy w wybranych zawodach oraz opisywanie, czym jest praca, i omawianie jej znaczenie w życiu człowieka (na wybranych przykładach). |
Zajęcia świetlicowe: rozmowa kierowana, giełda pomysłów, wywiad, ekspresja plastyczna |
nauczyciel świetlicy |
uczniowie klas 2 |
11. |
W zwierzyńcu. |
Podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisywanie podstawowej specyfiki pracy w wybranych zawodach. |
rozmowa kierowana, klasyfikowanie, grupowanie, scenki. |
nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej |
uczniowie klas 2 |
12. |
Co robi moja mama? |
Podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisywanie podstawowej specyfiki pracy w wybranych zawodach. |
rozmowa kierowana, ekspresja plastyczna. |
nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej |
uczniowie klas 2 |
13. |
Kim chcesz zostać w przyszłości? |
Opowiadanie, kim chciałoby się zostać i co chciałoby się robić; opisywanie, czym jest praca i omawianie jej znaczenie w życiu człowieka (na wybranych przykładach). |
rozmowa kierowana, pantomima, zabawa ruchowa ekspresja plastyczna. |
nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej |
uczniowie klas 3 |
14. |
Zawody wokół mnie |
Omawianie znaczenia zaangażowania różnych zawodów w kształt bliskiego otoczenia. |
tworzenie grupowej mapy aktywności, praca grupach |
nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej |
uczniowie klas 3 |
15. |
Budowanie potrzeby uczenia się |
Wskazywanie treści, których dziecko lubi się uczyć, oraz uzasadnianie potrzeby uczenia się i zdobywania nowych umiejętności. |
rozmowa kierowana, autoprezentacja, ekspresja twórcza, praca w grupach |
nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej |
uczniowie klas 3 |
16. |
Motywacja |
Uzasadnianie potrzeby uczenia się i zdobywania nowych umiejętności. |
burza mózgów, mapa myśli, zabawa ruchowa |
nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej |
uczniowie klas 3 |
17. |
Planowanie, |
Planowanie swoich działań (lub działań grupy) poprzez wskazywanie podstawowych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu. |
opowiadanie, rozmowa kierowana, zabawa dydaktyczna, pantomima / kalambury |
nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej |
uczniowie klas 3 |
18. |
Samodzielne podejmowanie decyzji |
Próbowanie samodzielnego podejmowania decyzji w sprawach związanych bezpośrednio z własną osobą. |
praca w parach, praca w grupach, dyskusja |
nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej |
uczniowie klas 3 |
Lp. |
Rodzaj działania |
Cel realizacji |
Metody i formy realizacji |
Realizatorzy i instytucje wspierające |
Uczestnicy / odbiorcy |
1. |
Planowanie |
Planowanie swoich działań (lub działań grupy) poprzez wskazywanie podstawowych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu; próbowanie samodzielnego podejmowania decyzji w sprawach związanych bezpośrednio z własną osobą. |
quiz, praca w parach, praca w grupach, dyskusja |
nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej |
rodzice/opiekunowie i uczniowie klas 1 - wspólne spotkanie |
2. |
Bądź menagerem talentu dziecka. |
Stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zainteresowań. |
autorefleksja, genogram, praca w grupach, dyskusja |
nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej |
rodzice/opiekunowie uczniów klas 2 |
3. |
Zadanie – TAK, ale jak? |
Uzasadnianie potrzeby uczenia się i zdobywania nowych umiejętności. |
burza mózgów, dyskusja, praca grupowa, mini wykład |
nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej |
rodzice/opiekunowie uczniów klas 3 |
Lp. |
Rodzaj działania /przykładowy temat |
Cel realizacji |
Metody i formy realizacji |
Realizatorzy i instytucje wspierające |
Uczestnicy / odbiorcy |
1. |
Ja – to znaczy kto? |
Określanie własnych zainteresowań, zdolności i uzdolnień oraz kompetencji. |
kalambury, opis przypadku, rozmowa kierowana |
wychowawca |
uczniowie klas 4 |
2. |
Mocne strony i ich wykorzystanie, |
Wskazywanie swoich mocnych stron oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia. |
autorefleksja, praca w grupach, wizualizacja, rozmowa kierowana |
wychowawca |
uczniowie klas 4 |
3. |
Dzień Kreatywnych Pasjonatów. |
Prezentowanie swoich zainteresowań i uzdolnień na forum z zamiarem zaciekawienia odbiorców. |
metoda projektu, praca w grupach, bank pomysłów, plakat (mapa myśli) |
wychowawca |
uczniowie klas 4 |
4. |
Dzień Mistrza |
Prezentowanie swoich zainteresowań i uzdolnień na forum z zamiarem zaciekawienia odbiorców. |
ćwiczenia grupowe |
wychowawca |
uczniowie klas 4 |
5. |
Zawody medyczne. |
Wymienianie różnych grup zawodów, podawanie przykładów zawodów dla tych grup, opisywanie różnych dróg dojścia do nich oraz podstawowej specyfiki pracy w zawodach. |
ćwiczenie w parach, ćwiczenie grupowe, rozmowa kierowana |
wychowawca |
uczniowie klas 4 |
6. |
Praca informatyka… |
Wymienianie różnych grup zawodów, podawanie przykładów zawodów dla tych grup, opisywanie różnych dróg dojścia do nich oraz podstawowej specyfiki pracy w zawodach. |
zabawa dydaktyczna, rozmowa kierowana, gra dydaktyczna, dyskusja grupowa |
nauczyciele różnych przedmiotów |
uczniowie klas 4 -6 |
7. |
Praca artysty |
Wymienianie różnych grup zawodów, podawanie przykładów zawodów dla tych grup, opisywanie różnych dróg dojścia do nich oraz podstawowej specyfiki pracy w zawodach. |
zabawa dydaktyczna, rozmowa kierowana, gra dydaktyczna, dyskusja grupowa |
nauczyciel plastyki |
uczniowie klas 4 |
8. |
Praca sportowca |
Wymienianie różnych grup zawodów, podawanie przykładów zawodów dla tych grup, opisywanie różnych dróg dojścia do nich oraz podstawowej specyfiki pracy w zawodach. |
zabawa dydaktyczna rozmowa kierowana, gra dydaktyczna, dyskusja grupowa |
nauczyciel w-f |
uczniowie klas 4 |
9. |
Grupy zawodów i specyfika pracy. |
Wymienianie różnych grup zawodów, podawanie przykładów zawodów dla tych grup, opisywanie różnych dróg dojścia do nich oraz podstawowej specyfiki pracy w zawodach. |
zabawa dydaktyczna, rozmowa kierowana, dyskusja grupowa, praca w parach |
wychowawca |
uczniowie klas 5 |
10. |
Po co mi ta praca? |
Opisywanie, czym jest praca i jej znaczenie w życiu człowieka. |
bank pomysłów, mapa marzeń, praca indywidualna, praca w grupach, dyskusja |
wychowawca |
uczniowie klas 5 |
11. |
Zdrowy styl życia |
Podawanie czynników wpływających na wybory zawodowe. |
giełda pomysłów, dyskusja, praca w grupach, film |
nauczyciel przyrody/ biologii |
uczniowie klas 5 |
12. |
Co wpływa na mój wybór, |
Podawanie czynników wpływających na wybory zawodowe. |
dyskusja moderowana, praca w grupach, wywiad, brikolaż |
wychowawca |
uczniowie klas 5 |
13. |
Zdolności manualne, bezpieczne posługiwanie się przedmiotami i narzędziami, |
Posługiwanie się przyborami, narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny. |
wyliczanka, rysunek (alternatywnie), dyskusja, praca w grupach |
Nauczyciel techniki, wychowawca |
uczniowie klas 5 |
14. |
Jak oszczędzić pierwszy milion? |
Wyjaśnianie roli pieniądza we współczesnym świecie i jego związku z pracą. |
wykreślanka, dyskusja, praca indywidualna |
Nauczyciel matematyki wychowawca |
uczniowie klas 6 |
15. |
Kiedy zaczynamy się uczyć i kiedy kończymy? |
Wskazywanie różnych sposobów zdobywania wiedzy z wykorzystaniem przykładów oraz omawianie indywidualnego sposobu nauki. |
burza mózgów, rozmowa kierowana, praca indywidualna, praca w małych grupach |
wychowawca |
uczniowie klas 6 |
16. |
Jak uczyć się szybciej i efektywniej – mój indywidualny styl uczenia się. |
Wskazywanie różnych sposobów zdobywania wiedzy z wykorzystaniem przykładów oraz omawianie indywidualnego sposobu nauki. |
giełda pomysłów, dyskusja, metoda przewodniego tekstu, metoda praktyczna, praca indywidualna, praca w małych grupach, mapa myśli |
wychowawca |
uczniowie klas 6 |
17. |
Umiejętności – od przeszłości do przyszłości. |
Wskazywanie różnych sposobów zdobywania wiedzy z wykorzystaniem przykładów oraz omawianie indywidualnego sposobu nauki. |
fotoekspresja; rysunek, dyskusja, wizualizacja, ćwiczenia: Targowisko, Książka, praca indywidualna |
wychowawca |
uczniowie klas 6 |
18. |
Jak i gdzie skutecznie szukać wiedzy |
Wskazywanie różnych sposobów zdobywania wiedzy z wykorzystaniem przykładów oraz omawianie indywidualnego sposobu nauki. |
praca w grupach, wirujące plakaty, rysunek, autorefleksja |
wychowawca |
uczniowie klas 6 |
19. |
Przedmioty szkolne a wybór zawodu |
Wskazywanie przedmiotów szkolnych, których uczeń lubi się uczyć. |
autorefleksja, praca w grupach, dyskusja |
wychowawca |
uczniowie klas 6 |
20. |
Planowanie |
Planowanie własnych działań (lub działań grupy) poprzez wskazywanie szczegółowych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu. |
zabawa z piłką, dyskusja, praca indywidualna |
wychowawca |
uczniowie klas 6 |
Lp. |
Rodzaj działania |
Cel realizacji |
Metody i formy realizacji |
Realizatorzy i instytucje wspierające |
Uczestnicy / odbiorcy |
1. |
Podnoszenie świadomości uczenia się przez całe życie |
Kształtowanie świadomości dotyczącej znaczenia uczenia się przez całe życie na współczesnym rynku pracy. |
dyskusja, praca w grupach, praca indywidualna, ankieta |
wychowawca |
rodzice/opiekunowie uczniów klas 4 |
2. |
Czynniki wpływające na decyzje |
Wprowadzenie rodziców do tematyki dotyczącej czynników wpływających na decyzje edukacyjno- zawodowe ich dzieci. |
autorefleksja, genogram, praca w grupach, dyskusja |
wychowawca |
rodzice/opiekunowie uczniów klas 4 |
3. |
Decyzje edukacyjno - zawodowe mojego dziecka. |
Uwrażliwienie rodziców na problemy dzieci związane z wyborem zawodu oraz na rolę rodziców w tym procesie. |
studium przypadku, ćwiczenie grupowe, dyskusja, rozmowa kierowana |
wychowawca |
rodzice/opiekunowie uczniów klas 5 |
4. |
Styl uczenia się mojego dziecka. |
Podniesienie świadomości rodziców na temat indywidualnych stylów uczenia się i sposobów nabywania wiedzy przez ich dzieci. |
pokaz, dyskusja, ćwiczenia, metoda origami, mapa myśli, mini wykład, obserwacja. |
wychowawca |
rodzice/opiekunowie uczniów klas 5 |
5. |
Rola rodziców w podejmowaniu decyzji edukacyjno-zawodowych. |
Wskazywanie czynników wpływających na wybory edukacyjno-zawodowe. |
praca w grupach, dyskusja, praca indywidualna, wirujące plakaty |
wychowawca |
rodzice/opiekunowie uczniów klas 6 |
6. |
Poznanie i pomoc w rozwijaniu zainteresowań dziecka. |
Wprowadzenie rodziców do tematyki dotyczącej zainteresowań ich dzieci. |
autorefleksja, praca w grupach, burza mózgów, dyskusja |
wychowawca |
rodzice/opiekunowie uczniów klas 6 |
Lp. |
Temat lekcji |
Cel realizacji |
Metody i formy realizacji |
Realizatorzy i instytucje wspierające |
Uczestnicy / odbiorcy |
|
1. |
Co z tym doradztwem? Pojęcie/znaczenie doradztwa zawodowego. |
Identyfikowanie osób i instytucji wspomagających planowanie kariery i wyjaśnianie, w jakich sytuacjach korzystać z ich pomocy. |
praca w grupach, studium przypadku, analiza tekstu źródłowego, autorefleksja |
doradca zawodowy |
uczniowie klas 7 |
|
2. |
Ja, czyli kto? Poznanie swoich możliwości. |
Rozpoznawanie własnych zasobów (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe oraz stan zdrowia). |
dyskusja, checklista, praca indywidualna, praca w parach i małych grupach, |
doradca zawodowy |
uczniowie klas 7 |
|
3. |
Magiczna piątka – predyspozycje zawodowe. |
Rozpoznawanie własnych zasobów (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe oraz stan zdrowia). |
asocjogram, praca w grupach, plakat, giełda pomysłów, zdanie niedokończone |
doradca zawodowy |
uczniowie klas 7 |
|
4. |
Do wyboru, do koloru – świat zawodów i rynek pracy Zawody wokół nas. |
Wyszukiwanie i analizowanie informacji na temat zawodów oraz charakteryzowanie wybranych zawodów, uwzględniając składowych ich opisów, w tym dróg ich zdobywania. |
dyskusja, praca w grupach, kolaż |
doradca zawodowy |
uczniowie klas 7 |
|
5. |
Odludek, czy w gorącej wodzie kąpany? – temperament w wyborach zawodowych. |
Rozpoznawanie własnych zasobów (mocne i słabe strony, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe oraz stan zdrowia). |
dyskusja kierowana, praca w grupach, mini wykład, metoda przewodniego tekstu– bajka, metoda przewodniego tekstu – historyjka |
Doradca zawodowy |
uczniowie klas 7 |
|
6. |
Magiczna piątka – predyspozycje zawodowe. |
Wyszukiwanie i analizowanie informacji na temat zawodów oraz charakteryzowanie wybranych zawodów z uwzględnieniem składowych ich opisów, w tym dróg ich zdobywania. |
dyskusja kierowana, praca w grupach, praca indywidualna – autorefleksja, plakat |
doradca zawodowy |
uczniowie klas 7 |
|
7. |
Od czego zacząć? Etapy podejmowania decyzji zawodowych. |
Rozpoznawanie własnych możliwości, samodzielności kreatywności, umiejętności pracy w zespole, mechanizmów podejmowania decyzji. |
dyskusja, praca indywidualna – autoanaliza, praca w grupach, checklista |
doradca zawodowy |
uczniowie klas 7 |
|
8. |
Z fusów, czy z kart? – etapy planowania ścieżki kariery Rozpoznaję swoje aspiracje. |
Określanie aspiracji i potrzeb w zakresie własnego rozwoju i możliwych sposobów ich realizacji. |
autorefleksja, dyskusja – praca grupowa, metoda przewodniego tekstu – praca grupowa, rozmowa kierowana, dyskusja |
doradca zawodowy |
uczniowie klas 7 |
|
9. |
Ale o co chodzi? Że niby co? Komunikacja interpersonalna |
Poznanie zasad komunikacji interpersonalnej, ćwiczenia |
Rozmowa kierowana, dyskusja, praca w grupie, rozmowa kierowana |
doradca zawodowy |
uczniowie klas 7 |
|
10. |
Żeby mi się chciało, tak jak mi się nie chce… – o motywacji. Czy i ja mogę być bohaterem? |
Rozpoznawanie własnych ograniczeń jako wyzwań w odniesieniu do planów edukacyjno-zawodowych. |
zdania typu prawda czy fałsz, rozmowa kierowana, praca w grupach, dyskusja, niedokończone zdania |
doradca zawodowy |
uczniowie klas 7 |
|
Klasa VIII |
||||||
11. |
Moje uzdolnienia –testinteligencjiwielorakich Moje zasoby a oczekiwania pracodawców. |
Porównywanie własnych zasobów i preferencji z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców. |
praca w grupach, studium przypadku, analiza tekstu źródłowego, autorefleksja |
doradca zawodowy |
uczniowie klas 8 |
|
12. |
Śmierć budzikom – jak skutecznie zarządzać sobą w czasie |
Planowanie i gospodarowanie czasem, nabycie umiejętności zarządzania własnymi decyzjami w celu skuteczniejszego dążenia do celu. |
autorefleksja, dyskusja – praca grupowa, metoda przewodniego tekstu – praca grupowa, rozmowa kierowana, dyskusja |
doradca zawodowy |
uczniowie klas 7 |
|
13. |
Bądź SMART! Planowanie – czym jest? Kariera zawodowa. Co w trawie piszczy? |
Planowanie ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej z uwzględnieniem konsekwencji podjętych wyborów. |
bank pomysłów, mapa myśli, eksperyment, rozmowa kierowana, dyskusja, praca w grupach, plakat, studium przypadku |
doradca zawodowy |
uczniowie klas 8 |
|
14. |
Mam pomysł! Kreatywność i elastyczność w pracy zawodowej |
Wzbudzenie umiejętności poszukiwania nowych pomysłów i dążenia do celu. Uświadomienie znaczenia elastyczności w życiu zawodowym. |
kula śnieżna, giełda pomysłów, praca w grupach, dyskusja, technika plakatu, pokaz filmu |
doradca zawodowy |
uczniowie klas 8 |
|
15. |
Lubię i jeszcze mi za to płacą – zainteresowania, a praca zawodowa |
Poznanie własnych zainteresowań, odnalezienie sposobów wykorzystania ich w pracy zawodowej |
rozmowa kierowana, autorefleksja, plakat, praca w grupach, zdania niedokończone, rundka pytań |
wychowawca |
uczniowie klas 8 |
|
16. |
Spokojnie, to tylko stresss – sposoby radzenia sobie ze stresem |
Sposoby radzenia sobie ze stresem, |
pogadanka, burza pomysłów, mapa mentalna, drama |
doradca zawodowy |
uczniowie klas 8 |
|
17. |
@ … - Źródła informacji i zasady rekrutacji do szkół ponadpodstawowych. |
Analizowanie ofert szkolnictwa ponadpodstawowego i wyższego pod kątem możliwości dalszego kształcenia przy wykorzystaniu dostępnych źródeł informacji. Analizowanie kryteriów rekrutacyjnych do wybranych szkół w kontekście rozpoznanych własnych zasobów. |
skojarzenia, dyskusja, debata, praca indywidualna, praca w grupach praca z tekstem (analiza ulotek), dyskusja, plakat |
doradca zawodowy |
uczniowie klas 8 |
|
18. |
Współpraca się opłaca – role grupowe |
Określenie znaczenia ról grupowych w realizacji zadań i dążeniu do celu |
kula śnieżna, giełda pomysłów, praca w grupach, dyskusja, technika plakatu, pokaz filmu |
doradca zawodowy |
uczniowie klas 8 |
|
19. |
Dinozaury kontra drony – lokalny rynek pracy |
Poznanie możliwości zatrudnienia, metody poszukiwania i interpretowania ofert pracy, instytucje pomagające w poszukiwaniu pracy, |
asocjogram, praca w grupach, dyskusja kierowana, gra dydaktyczna, zdanie niedokończone |
doradca zawodowy |
uczniowie klas 8 |
|
20. |
Brak gotówki… – podstawy prawne dotyczące zatrudniania osób młodocianych |
Poznanie instytucji wspierających młodych w poszukiwaniu i podjęciu pracy. Poznanie wieku pracownika i zasad podjęcia pracy za zgodą rodziców. |
rozmowa kierowana, autorefleksja, plakat, praca w grupach, zdania niedokończone, rundka pytań |
wychowawca |
uczniowie klas 8 |
Lp. |
Rodzaj działania/tematyka zajęć |
Cel realizacji |
Metody i formy realizacji |
Realizatorzy i instytucje wspierające |
Uczestnicy / odbiorcy |
1. |
Szkoła podstawowa i co dalej? Możliwe ścieżki kształcenia. |
Pogłębienie wiedzy rodziców na temat polskiego systemu edukacji i świadomości uczenia się przez całe życie. |
dyskusja, rozmowa kierowana, praca indywidualna – autorefleksja |
wychowawca |
rodzice/opiekunowie uczniów klas 7 |
2. |
Doradztwo zawodowe. Dlaczego jest ważne? |
Przygotowanie rodziców do współpracy ze szkołą w zakresie wspierania decyzji edukacyjno-zawodowych młodzieży. |
dyskusja, giełda pomysłów, mini wykład. |
wychowawca |
rodzice/opiekunowie uczniów klas 7 |
3. |
Rekrutacja do szkół ponadpodstawowych – krok po kroku. |
Poznanie zasad rekrutacji do szkół ponadpodstawowych. |
mini wykład, praca indywidualna, giełda pomysłów |
wychowawca |
rodzice/opiekunowie uczniów klas 8 |
4. |
Diagnoza predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dziecka. Informacja edukacyjno – zawodowa. |
Uzyskanie przez rodzica wsparcia w doradczej roli wobec podejmowania przez ich dzieci świadomych decyzji edukacyjno – zawodowych. |
konsultacje indywidualne |
doradca zawodowy/pedagog |
rodzice/opiekunowie uczniów klas 7 - 8 |
Podstawy przedsiębiorczości – komunikacja interpersonalna, mocne i słabe strony swojej osoby, autoprezentacja, przygotowanie dokumentów aplikacyjnych oraz do rozmowy kwalifikacyjnej, negocjacje, rynek pracy, zakładanie działalności gospodarczej, biznesplan;
Biologia – choroby zawodowe, cywilizacyjne, skutki długotrwałego stresu;
Geografia – struktura zatrudnienia, bezrobocie; emigracja zarobkowa
Języki obce (w tym zawodowe) – słownictwo dotyczące zawodów, rozmowa o pracę, elementy autoprezentacji, słownictwo branżowe;
WOS i historia – bezrobocie i metody walki z nim, struktura zawodowa ludności, postawy obywatelskie, udział człowieka w życiu społecznym, grupy społeczne i ich rola w społeczeństwie, rozwój polskiego społeczeństwa
Religia/etyka – etyka gospodarcza i zawodowa, szanse i zagrożenia dla człowieka, zasady życia społecznego, etyka a ekonomia, władza i jej moralne konsekwencje
Język polski – rola pracy w życiu człowieka, trudna praca ludzi na wsi, kultura słowa, komunikacja społeczna, elementy autoprezentacji, redagowanie podań, pism urzędowych, e-maili;
Matematyka - odczytywanie i interpretacja danych w tekstach, tablicach i wykresach, planowanie czynności oraz dzielenie zadań na etapy.
Informatyka – wysyłanie korespondencji mailowo, tworzenie dokumentów, redagowanie tekstu, sposoby pracy z Internetem –wyszukiwanie informacji, logowanie się do portali oferujących pracę, podstawy tworzenia własnych stron internetowych
Edukacja dla bezpieczeństwa – zasadnicza służba wojskowa, ratownictwo medyczne –alternatywy pracy
Wychowanie fizyczne – uświadomienie potrzeby aktywności fizycznej przez całe życie, prozdrowotny styl życia, umiejętności sprzyjające zapobieganiu chorobom zawodowym,
Doradca zawodowy - realizacja obowiązkowych zajęć z zakresu doradztwa zawodowego – klasa III LO
Lp. |
Temat |
1. |
Poznaj samego siebie... moje mocne strony i ograniczenia. |
2. |
Sekretne składniki sukcesu – wiedza, umiejętności, kompetencje, kwalifikacje. |
3. |
Podstawowe umiejętności społeczne – komunikacja interpersonalna, radzenie sobie ze stresem, asertywność... |
4. |
Bądź menedżerem planowania swojej drogi edukacyjno–zawodowej. Techniki zarządzania sobą w czasie. |
5. |
Czy Hipokrates miał rację? Wpływ temperamentu na wybór zawodu |
6. |
Jak zrobić akwarium, czyli kreatywność w rozwiązywaniu problemów związanych |
7. |
Zderzenie z rynkiem pracy nie musi boleć – tajniki poszukiwania pracy. |
8. |
Bezpieczny start – warto znać swoje prawa. |
9. |
Egzamin “z siebie”, czyli skuteczna autoprezentacja, kreowanie wizerunku podczas rozmowy |
10. |
Firma w praktyce – zakładanie i prowadzenie własnej działalności gospodarczej. |